Symptomen

Een gebitscontrole is altijd gratis, dus neem bij enige twijfel gerust vrijblijvend contact op.

Gebitsproblemen bij paarden komen veel voor. Problemen worden niet altijd duidelijk getoond wanneer het ongemak er langzaam in sluipt bij het paard en deze zich hieraan aanpast. Het gebit van een paard is gemaakt om het grootste deel van de dag ruwvoer te verwerken. De meeste paarden hebben tegenwoordig niet meer de mogelijkheid om de gehele dag te grazen en krijgen maar in beperkte mate ruwvoer aangeboden. Daarnaast zien we een toename in het aanbod van brokken en zacht voer.

Dit betekent dat het gebit veel minder maalslagen maakt wat ten nadele is van het kauwoppervlak van het gebit. Wanneer het pijnlijk wordt voor het paard, zal deze het kauwproces aanpassen, waardoor de afslijting meer afwijkend  zal worden. Niet elk paard laat merken dat hij pijn heeft. Verschijnselen die we eventueel aan ons paard kunnen merken bij kiesproblemen en/of tandproblemen zijn:

Eetproblemen

• Proppen maken (het laten vallen van ‘rolletjes’ voer)proppen maken
  • Het hoofd scheef houden tijdens het eten
  • Aan 1 kant kauwen
  • Langzaam/ voorzichtig kauwen
  • Morsen met eten
  • Speeksel kwijlen uit de mond
  • Stinken uit de mond
  • Zwelling of fistelvorming aan kaken
  • Vermageren zonder andere lichamelijke problemen en ondanks goede voeding
  • Onverteerde mest